Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 10 maja 2024 r., imieniny Antonina, Izydora



Okradzeni w internecie, stracili ponad 70 tys. zł

(Zam: 30.08.2019 r., godz. 12.50)

Trzy osoby padły ofiarą oszustwa internetowego. Łącznie straciły ponad 70 000 zł. W dwóch przypadkach wszystko zaczęło się od SMS-a z informacją o małej zaległości i linkiem przekierowującym na stronę banku.

Oszuści internetowi wymyślają coraz to nowe sposoby, aby dane ofiar wykorzystać do kradzieży pieniędzy z kont bankowych. Nowy sposób polega na wysłaniu niewinnie wyglądającej wiadomości SMS, w której nadawca podszywa się pod znaną firmę np. dostawcę prądu i prosi o dopłacenie niewielkiej kwoty zaległości. Do wiadomości dołączony jest link do dokonania płatności. W rzeczywistości przekierowuje on na fałszywą stronę pośrednika płatności, a następnie – na fałszywą stronę banku. W taki sposób oszuści przechwytują dane do bankowości elektronicznej, a następnie pozbawiają ofiary wszystkich oszczędności.
Tak było w przypadku dwóch osób, które zgłosiły się do Komendy Powiatowej Policji w Wyszkowie. Otrzymali wiadomości SMS z informacją o 3,81 zł zaległości za ostatnią płatność za prąd z linkiem przekierowującym do formularza płatności . Wpłacając tę niewielką kwotę osoby te straciły swoje oszczędności - łącznie 35 000 zł.
W trzecim przypadku do mężczyzny zadzwonił oszust podając się za przedstawiciela banku i informując o problemach zaistniałych na jego koncie. Oszust uzyskał niezbędne mu dane do wykradzenia pieniedzy. Mężczyzna dał się oszukać, ponieważ numer, z którego dzwonił do niego oszust, wyświetlił się w jego telefonie pod nazwą banku, w którym miał konto.
Wyszkowska policja apeluje, aby w każdym przypadku, gdy chodzi o transakcje internetowe, nawet związane z niewielkimi kwotami, stosować zasadę szczególnej ostrożności i ograniczonego zaufania. Pamiętajmy, nigdy nikomu nie udostępniajmy kodów autoryzacyjnych i sprawdzajmy czy strona, na której się logujemy, jest bezpieczna.
Policja radzi, jak nie paść ofiarą oszusta:
- Zawsze sprawdzaj adres formularza logowania do konta, czy poczty e-mail – jeśli zauważycie, że adres w jakikolwiek sposób się zmienił, nie logujcie się. Nawet, jeśli była to zmiana zaplanowana przez bank, musicie o tym zostać poinformowani.
- Nigdy nie podawaj swoich danych na stronach, które nie są szyfrowane – chodzi o protokół HTTPS, który symbolizuje dobrze nam wszystkim znaną kłódkę , którą znajdziemy przed adresem strony. W momencie kliknięcia w kłódkę powinien wyświetlić się certyfikat bezpieczeństwa. Podawanie swoich danych na stronach, które nie mają zabezpieczenia protokołem HTTPS, jest skrajnie nieodpowiedzialne.
- Nie podawajcie swoich danych dostępowych obcym osobom – szczególnie dotyczy to próśb, które docierają do naszych skrzynek e-mail. Jeśli dostaniecie taką wiadomość, zadzwońcie do banku, urzędu czy dostawcy mediów i zweryfikujcie prawdziwość informacji.
- Sprawdzajcie, komu przesyłacie swoje dane lub pieniądze.
- Zainwestujcie w dobre programy antywirusowe.
Oprac. J.P.
Na podstawie informacji z KPP w Wyszkowie

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta