Menu górne

REKLAMA

  • Reklama
Dziś jest 19 maja 2024 r., imieniny Mikołaja, Piotra



Uszkodzenie tłumika - najczęstsze problemy

(Zam: 25.01.2022 r., godz. 15.09)

Rynek motoryzacyjny zwłaszcza w segmencie samochodowym zmienia się nieustannie i bardzo dynamicznie. W parze z tym idą liczne usprawnienia instalowane w pojazdach pod postacią technologicznych nowinek, ulepszeń w zakresie bezpieczeństwa czy komfortu jazdy. Niestety, codzienna eksploatacja auta prowadzi do powstawania częstych usterek, z których spora część dotyka także układ wydechowy. Najczęstsze problemy dotyczą wieszaków gumowych, zawieszenia i tłumików. Przyjrzyjmy się bliżej tym ostatnim.

Tłumik - klucz całego układu wydechowego
Tłumik jest jednym z kluczowych elementów układu wydechowego. Najczęściej ulega awarii przez uszkodzenia mechaniczne, wynikające z niewłaściwego lub ekstremalnego użytkowania pojazdu. Mogą to być tak banalne rzeczy jak gwałtowne najechanie na krawężnik, nagła zmiana temperatur, dostanie się do tłumika soli drogowej.

I choć oczywiście każdy nawet najlepiej zamontowany i zabezpieczony układ wydechowy w końcu się zepsuje, to zawsze warto prowadzić stały monitoring i regularnie sprawdzać kondycję naszego pojazdu. Jeśli więc chcecie wybrać  tłumik do opla to musicie wiedzieć, że średnia wytrzymałość tego elementu wynosi od 2 do 6 lat. W przypadku zupełnie nowych modeli - nawet 10 lat.

Pozostałe elementy układu wydechowego wytrzymują średnio od 100 tysięcy kilometrów do nawet 300 tysięcy kilometrów trasy. Na szczęście jednak, rzadko się zdarza, aby nagle cały układ wydechowy przestał działać. Zazwyczaj awarii ulega tylko jeden element. Nie należy jednak tego ignorować, bo szybko może się okazać, że usterka stanie się znacznie większa i bardziej kosztowna w naprawie. Wszelkie przeglądy i naprawy (jeśli mówimy o tłumiku) należy konsultować z mechanikiem.

Problemy? Oto lista
Jeśli tłumik się psuje, to często pierwszym objawem jest duszący zapach. Niekiedy może się pojawić nawet dym. Wynika to z faktu, że spaliny mogą nie wędrować już we właściwym kierunku na zewnątrz pojazdu, ale krążyć po układzie wydechowym, a nawet przedostawać się do środka pojazdu.

Innym objawem może być drażniący hałas, powstający, gdy tłumik przestaje prawidłowo działać i redukować generowane przez silnik dźwięki. W konsekwencji, może też spaść moc silnika i mogą się pojawić problemy z przyspieszaniem. Zdarza się również, że od podwozia odczepiają się specjalne wieszaki podtrzymujące układ wydechowy. Wtedy zaś słychać charakterystyczny stukot.

Aby sprawdzić, czy tłumik działa prawidłowo, możemy spróbować to zrobić na własną rękę. Jeśli na tłumiku pojawił się wyciek, należy go zlokalizować poprzez zatkanie rury wydechowej ręcznikiem (wystarczy to zrobić na głębokość ok. 10 cm). Jeśli dźwięk się nie zmienia, to znaczy, że mamy problem.

Zlokalizowanie dziury może nam zająć trochę czasu. Należy dokładnie przejrzeć układ wydechowy. Gdy już znajdziemy lukę, przez którą wydostają się spaliny, musimy ją zatkać szmatką. Wtedy spaliny powinny zacząć się wydostawać przez rurę wydechową (o ile w układzie wydechowym nie ma więcej dziur).













Materiał promocyjny

Napisz komentarz

Projekt witryny

Wykonanie: INFOSTRONY - Adam Podemski, e-mail: adam.podemski@infostrony.pl , Poczta